Naslovna Saveti Kako savladati „jet lag“? Ovih 8 saveta zaista deluju!

Kako savladati „jet lag“? Ovih 8 saveta zaista deluju!

Jet lag

Jet lag (džet leg), znate taj osećaj, zar ne? Siđete iz aviona, puni uzbuđenja i iščekivanja nakon dugog leta. Ali, malo ste spavali, osećate se malaksalo, umorno i bezvoljno. Kako bi bilo lepo, mislite, odmah se smestiti u krevet. Ovo je trenutak kada možete da kažete: Zdravo „džet leg“!

Kada putujete i vaša vremenska zona se pomera za više od dva sata, bioritam vašeg tela postaje zbunjen. Što više vremenskih zona pređete, to postaje gore.

Najbolja stvar koju treba da uradite kada znate da ćete putovati na dalekim destinacijama je da imate vremenski period od pola do celog dana za prilagođavanje. Na ovaj način možete započeti prilagođavanje ciklusa spavanja-budnosti, telesne temperature, krvnog pritiska, varenja i drugih telesnih funkcija novoj vremenskoj zoni.

Šta još možete da uradite da savladate jet lag? Evo 8 najboljih saveta!

1. Pripremite se kod kuće pre polaska

Ako znate da ste skloni iskušenju jetlag-a, prvo se pripremite kod kuće pre nego što se čak i približite avionu. Ako letite na istok, naročito ćete osećati jetlag sisteme gore od letenja prema zapadu. To je zato što letenje zapadom čini da vaše telo misli da vam je dan duži, dok odlazak na istok čini da je dan kraći. Zato je najbolji plan da nekoliko dana pre putovanja pokušate da zaspite nekoliko sati ranije nego inače. Ako idete na zapad, budite budni jedan ili dva dodatna sata. Obratite pažnju prilikom rezervisanja leta: jutarnji dolazak obično nosi velike probleme sa umorom, jer se dan razvlači na duže vremensko razdoblje. Dok, dolazak popodne ili uveče je mnogo bolja opcija, jer morate biti budni samo nekoliko sati, možete se malo kretati po novom gradu, pojesti nešto, a zatim se uputiti u krevet!

2. Promenite sat u skladu sa novom vremenskom zonom

Kada ste u avionu, postavite sat na lokalno vreme novog odredišta i potrudite se da budite budni ako je tamo još dan.

3. Prilagodite ritam spavanja i budnosti

Posebno je korisno da prilagodite ritam svog tela u odnosu na vreme kada spavate i budite se na novoj lokaciji. Na primer, ako letite na istok, poželjno je da spavate u avionu. Zato obucite neku ugodnu odeću, pokupite sve dodatne jastuke na naduvavanje i stavite čepove za uši kako vam ne bi smetala okolna buka! Ako slučajno ne spavate uveče pre polaska, to vam takođe može pomoći jer ćete biti umorniji i moći ćete lakše da se uspavate u avionu.

Dodatni savet: Kada se ukrcavanje završi, pogledajte oko sebe i pitajte stjuarde ili stjuardese da li ima još slobodnih sedišta ili redova. Ako možete da se preselite u slobodni red, imaćete veoma udoban let.

Pročitajte i: U avionu birajte ova dva mesta ako želite da imate udoban let

4. Ne preterujte sa hranom!

Da li ste razmišljali o činjenici da hrana iz aviona utiče na vaš jet lag? To se često dešava! Na primer, u vazduhu i na zemlji, hrana bogata ugljenim hidratima može da učini da se osećate veoma teško i umorno. Konzumirajte više proteina, to je hrana koja će vam pomoći da ostanete budni. Meso, riba ili jaja će vas zasititi i daće vam potrebnu energiju.

5. Zaboravite alkohol i preskočite kofein

Vazduh u avionima je obično prilično suv i primetićete da vam se koža suši i da ćete imati potrebu za vodom. S vremena na vreme, čak i kada niste žedni, popite čašu vode da bi ste se hidrirali.

Alkohol je, međutim, prilično jak i toksičan kada ste toliko visoko. Možda ćete, na primer, otkriti da vam čaša vina pomaže da zaspite, što bi moglo biti potpuno tačno, ali efekat koji ima je kratak. To vas zapravo dehidrira još više i otežava vam da se kasnije prilagodite na novu vremensku zonu. Kafa i čajevi bogati kofeinom nisu pića koja biste trebali da pijete iz istog razloga. Najbolja opcija je pitka voda i sok!

5. Uradite nekoliko laganih vežbi

Fizička aktivnost nas održava budnim i popravlja nam raspoloženje. Uradite nekoliko jednostavnih vežbi da biste pojačali endorfin. Dovoljno je i da se lepo istegnete nakon dugog leta i telo će vam biti zahvalno.

7. Izađite na dnevnu svetlost i spavajte u potpunom mraku

Sunčeva svetlost inhibira proizvodnju melatonina. Iskoristite ovu činjenicu da vaše telo shvati da je dan i imaćete više energije. Kada stignete na odredište na drugom kraju sveta, nemojte se odmah baciti u krevet, već prošetajte dok je još dan.

Ako imate suprotan problem, stigli ste kasno uveče ali ne možete da se uspavate, ne uzimajte tablete za spavanje! One deluju kratkoročno i prave još veću zbrku. Soba u kojoj spavate treba da bude u potpunom mraku. Navucite zavese, stavite masku za spavanje na oči i koristite čepove za uši. Vaše telo će se smiriti, a jet lag polako nestati.

8. Ako ostajete duže, polako prvih nekoliko dana

Ne potcenjujte svoje telo ako se osećate umorno i bezvoljno. Iako želite da se upustite u avanturu odmah i krenete intenzivno u otkrivanju novog mesta, usporite. Najbolje je da prvo krenete u kratku šetnju, da se odmorite, pa tek onda u napornije obilaske.

Kombinacija laganih aktivnosti i odmarnja, upravo je ono što vašem telu treba prvih nekoliko dana na novom mestu.